söndag 22 mars 2009

HTM-helgen är till ända

En hel helg med hundar och Heelwork To Music :)
Jag hade jättekul! Och blev väldigt inspirerad att fortsätta med HTM! Inte bara som en "övergång till lydnadens fria följ" utan som en egen tävlingsgren. Johanna och Emmy var väldigt bra och inspirerande :D

Framför allt första dagen var Willow lite nervös av att vara bland så många främmande hundar. Hon drog i kopplet och hoppade och gjorde jättelekinviter. Vi höll oss längst ner i ett av hörnen på ridhusen och jag förklarade att hon hade blivit biten för instruktörerna och dom andra på kursen så att dom inte skulle bli skrämda av skuttandet... Hon ville samtidigt absolut inte gå in i bilen, suck, antar att hon mår lite illa av skendräktigheten. Lite pinsamt att behöva be om lasthjälp men det funkade. Tyvärr så har jag inte övat så mycket på lämna hunden ensam i bilen (hon fick inte plats i teorisalen) och sprang ut och kollade henne men det verkade vara helt OK så länge bilen var still.

Hann prova på alla dom 10 möjliga positionerna i heelwork. Och med godis framme så kunde Willow i a f stå och gå framåt i dom :) Överraskade Johanna med att kunna göra även positionerna med hunden mellan benen, hon trodde inte det skulle gå p g a Willow storlek men hon kan dom ju sen vi övade inför MyDog.

Dag två jobbade vi på motivation, belöningar, övergångar och koreografi. Kul men SÅ svårt!

Vi hade grupparbeten med övergångar mellan ett par givna positioner och det var inte lätt att få ihop nåt som helst alla skulle kunna göra. Alla hundar och förare kunde några (men inte alla positioner) och några övergångar (men inte samma) och sen så ser en övergång helt olika ut om den görs med en sheltie eller med Willow...

Sen hade vi grupparbeten med att koreografera kring en musiksnutt eller ett tema (utan musik). Willow hade lugnat sig så pass mycket att jag t o m kunde "showa" lite med henne när det var vår tur att redovisa. Jag vågade dock inte gå och ställa mig så att vi hade publik och hundar på alla sidor men 1-2 sidor funkade riktigt bra. Fick ett litet bakslag då gruppens nakenhund smet och sprang runt oss och vrålskällde (den tyckte att både jag och Willow var lite läskiga) men efter en liten stund verkade Willow tycka det var OK igen.

Både jag och Willow har nog mer takt än vad jag tror även om jag fegade ut på Lindas förslag att köra varannan takt av champangegaloppen, jag förstår hur hon menar men att få kroppen att göra det... njä, än så länge är det för svårt för mig... Nån dag kanske??

Jag tror redovisningarna var väldigt nyttiga både för min och Willows scenskräck. (Fast jag glömmer nästan min, jag är så fokuserad på Willow)

Willow klarade att vara aktiv hela helgen. Jag fick ta lite mer pauser än en del av dom andra och sista redovisningen kändes det verkligen som att klämma ut det sista ur henne - men hon gjorde det jag bad henne om även då!!

Nu sover hon som en stock, det gjorde hon igår kväll också... och det ska jag med... (Hmm, undrar vilket HTM-program jag ska tävla med nästa gång?)

Yvonne har lagt ut jättefina foton från helgen

Merete fotade också, fotona ligger uppe på Emmys sida

Inga kommentarer: