lördag 7 juni 2008

Rally & freestyle

Väntade till värsta middagshettan var över och gick sedan ut och körde ett pass rallylydnad och freestyle.

Träffade några tonårsgrabbar med en boll. Sa NEJ till Willow som var mycket intresserad av bollen. När sen grabbarna ville hälsa var hon jättefjantig och tyckte det var läskigt.
Jag tror jag kommit på det - om jag stannar & nejar henne från en person eller en plats så är den personen/platsen off-limits och lite läskig dom närmaste minuterna (även om velmatte ändrar sig).

Jag har fortfarande inte fixat skyltar åt mig själv, jag har gett bort alla jag gjort så jag körde lite på fri hand. Övade sitt + 1 + 2 + 3 framåt och bakåt. Övade olika variander av front + tillbaka till intill. Övade svängar 90, 180, 270, 360, tysk.

Övade tempoväxlingar, uppåt och nedåt. Jogga går riktigt bra men sakta gick inte alls, endera stannade hon eller så fortsatte hon i vanligt tempo. Efter en stunds funderade insåg jag att vi använt sakta massor när Willow drar och hon verkar ha associerat om ordet till "hmm, nu ska jag stanna, annars drar dom i kopplet". Får inse faktum och börja använda annat kommando i rally: långsamt? snigel? söla? sengångare?

Övade slalom mellan imaginära koner. Sitt + gå runt. Ligg + gå runt. Willow satte sig upp under ligg, eventuellt i samband med att jag sa stanna. Undrar om stanna = sitt + kvar i Willows huvud?

Övade lite freestyle. Framåt och backa vid sidan och i frontposition. Snurr. Spinn. Jobbade lite med att inte ha godis i targethanden, gick riktigt skapligt. Under. Över - måste komma ihåg att använda hopp istället, när jag bara säger över hoppar hon väldigt slarvigt. Åttor, lyckades göra dom utan att lyfta något av benen!

Ligg. Sida. Rygg. Rulla
. Måste se upp med att göra dom i sekvens! Som det är nu gör Willow nästan automatiskt rygg och rulla när hon gjort sida. Måste blanda mer och göra dom fristående. Lyckades få Willow att göra sida från stående - lång fördröjning och mycket handviftande men ändå. Upp funkar bättre än ligg+stå när jag vill ha henne på rätt köl igen. Övade även här på att ha godiset i "fel" hand.

Bestämde mig för att prova slalom mellan benen. Förrviring från båda sidor. På tredje försöket lyckades jag äntligen hålla ordning på mina ben och då gick Willow slalom rätt - 4 steg - UTAN att jag behövde lyfta benen det allra minsta! Hon kan vara riktigt smidig!

Övade surikat. (Aj, rivsår) Undrar hur jag ska komma vidare till ett läge där hon inte tar stöd med tassen mot mig?

Tass, eskimåpuss, fingrar.

Puh - trötta!

Balanserade på betongormen. Upp, stanna, sitt, ligg, framåt, backa, framåt, ner. Lite tvekan vid ligg men på andra försöket gick det. Myrsteg i backandet men det är OK, det var dessutom länge sen vi lekte på ormen.

Jag tror min kompis hade rätt: Willows hjärncell verkar ha fått en kompis!
Hon var koncentrerad på mig trots lekande och skrikande barn, bollspelande tonåringar med tillhörande ljud och tittade bara lite efter hunden som gick förbi.

Inga kommentarer: